Bussterminalen i Katarinaberget (Stockholm)

Den sjunde mars 2019 gav Stadshuset klartecken för Katarinaterminalen. Den tionde kom verkligheten ikapp politiken, när en gasdriven stadsbuss exploderade i Klara. Bussolyckan visar drastiskt vilka stora risker Katarinaterminalen innebär. Om bussen fortsatt längre in i tunneln innan den exploderade hade otaliga bilister omkommit. Nu kräver Resenärsforum att en ordentlig utredning görs.

Till den tänkta Katarinaterminalen ska tusentals resenärer fraktas med biogasbussar djupt nere i ett bergrum, 400 meter in i berget, utan alternativa ingångar för räddningstrafik. Resenärsforum har offentligt kritiserat terminalen, som vi anser inte fyller grundläggande säkerhetskrav. Tillsammans med huvudskyddsombudet för bussförarna som nu kör i Nacka Värmdö tillställde vi Transportstyrelsen en lista med viktiga frågor. Transportstyrelsen har även fått en ny utredning från riskanalysföretaget Secrab, där professor Bo Janzon underkänner de riskanalyser som ligger till grund för terminalen. Resenärsforum menar att Transportstyrelsen inte hanterar denna bevisligen svåra fråga på det sätt de har skyldighet till.

Läs vårt brev till Transportstyrelsen

Bilaga 1Bilaga 2

Läs deras svar

Våra sju frågor har hittills lämnats obesvarade. Transportstyrelsens jurister duckar.

Läs också professor Bo Janzons granskning av riskbedömningen